Wednesday, February 21, 2007

الهوية







5 comments:

علاء السادس عشر said...

شىء ظريف أنا أول من يعلق فى مدونتك.
جبل الجليد تشبيه جيد للحضارة أو الثقافة أو بمعنى آخر هوية المجتمع.
هناك تشبيه آخر للثقافة بالبصلة لأنها مكونة من طبقات مختلفة لذلك فالمصرى يستطيع أن يكون فرعونى يونانى قبطر عربى بحر متوسطى .....
زى لوحة البوزل تكتمل عندما تجتمع كل القطع.
أهلاً بك فى عالم التدوين وأتمنى لك التوفيق والنجاح

مراقب مصري said...

ماشية معاك يا عم بلدوزر علاء السادس عشر بنفسه أول من يدون عندك

فكرة الهوية في حد ذاتها هي أحد أهم العناصر المفقودة لدينا كشعب وكأمة ولو وصلنا بالفعل إلى تحديد معنى الهوية ووصلنا لفهم واضح لهويتنا (التي هي كجبل الثلج) لاختلفت حياة هذه الأمة جذريا ولوصلنا حينئذ إلى صياغة أفضل لمستقبل ومصير أمتنا

أهلا بيك في عالم التدوين
;)

واحـــد مـــــن الـنـــاس said...

اهلا بيك يا بلدوزر في عالم التدوين

فكرة التدوينة في حد ذاتها جميلة جدا
وبصراحة انت اول من يفعلها

بالنسبة لموضوع هوية الشعب او الامة
انا مش شايف ان في تناقض بين الهوية والديانة
يعني فيها ايه لما ابقى مصري مسلم وبحب مصر ؟؟
وجاري مسيحي مصري وبيحب مصر
احنا الاتنين جمعتنا هويتنا المصرية
رغم اختلافنا في الديانة

وعايزين نشوف بوستات شديدةالفترة الجاية ان شاء الله

boldozer said...

اشكركم على تعليكم و كلام تشجيعكم ... انا مش ضد الاديان لكني مع اتضاح هوية الانسان برغم الاختلافات الشخصية,الكارثة بتكون لما بنكون بدون طعم ... انا عجبني جدا تشبيه البصل , بس انا ضد الطبقية..المشكلة اننا بقينا بنكره الفلسفة اللي بتنتج الهوية و الفكر اصبح بيتلف بيه قراطيس الترمس

مراقب مصري said...

دا برضه كان موضوع عن الهوية كتبه علاء السادس عشر أعتقد إنه مهم برضه

http://alaa16.blogspot.com/2006/08/blog-post.html